Cahaya adalah elemen penting untuk menghasilkan karyafoto. Jika cahaya tiada, senifoto tidak dapat dihasilkan.
Cahaya
tidak dapat di pisahkan dari warna. Hasilnya dalam cahaya ada
warna. Cahaya umpama lagu dan irama (nayan ahmad, 1993 –
Teknik Fotogarafi Warna – selepas ini jadi: n.a.1993. TFW)
Dalam
cahaya ada warna yang boleh dihasilkan agar karya foto menjadi
lebih menarik. Tidak semestinya warna yang pudar akan
menghasilkan karyafoto yang tidak bermutu
Cahaya
matahari merupakan cahaya yang paling bermutu dan terbaik.
Tapi cahaya bantuan seperti cahaya Studio, Flash, Bulan,
lilin, lampu rumah dan bandar diperlukan agar karyafoto boleh
dihasilkan.
Saya
ingin membawa anda mengenali cahaya agar boleh mengasilkan
karya foto cara bersopan, dan bermutu. Sebab dalam semua hal,
ramai beranggapan, foto mesti tajam, terang, kontras.
Karya
yang bagaimana perlukan cahaya terang, suram, kurang. Oleh
itu saya mahu menerangkan bagaimana cahaya itu diolah menjadi
karya bermutu.
Bagi
menghasilkan foto rakaman di majlis-majlis, cahaya yang terang
dengan bantuan flash, lampu studio amat diperlukan.Dalam
perniagaan, menghasilkan foto di majlis-majlis rasmi atau
tidak rasmi, foto yang terang akan menarik perhatian
pelanggan. Tidak guna menghasilkan foto pudar, kabur. Merakam
foto di majlis perkahwinan, sambutan harijadi, khatam quran, lawatan
orang-orang bes
ar. Biasanya cahaya yang digunakan ialah bersumberkan flash. Cara memilih flash sila rujuk Bab Flash.
Untuk menghasilkan karya potrek, berbagai
cara boleh dihasilkan. Kalau anda menggunakan flash itu
adalah salah satu cara yang mudah. Gunakan teknik lantulan
cahaya dari silling, dari reflektor dan sebagainya. Hasilnya
tidak kurang menarik.
Menghasilkan
potret juga tidak semestinya hanya dengan cahaya, tapi anda
boleh hanya menggunakan reflektor khas, yang boleh dibeli atau
direka sendiri.
Umumnya
cahaya boleh di maksimumkan atau diminimumkan dalam beberapa
lokasi. Tapi harus diingatkan cahaya ada ketogerinya.
Cahaya
Daylight adalah golongan cahaya seperti matahari, flash, flash
studio. Cahaya ini mengeluarkan bewarna biru. Cahaya ini akan
menghasilkan foto tanpa mengubah warna asal objek. Cuma
jangan menggunakan filem Tungsten jika tidak anda akan
memperolehi foto kebiruan. Untuk maksud ini sila rujuk Bab
Filem untuk mengenali filem Tungsten
Cahaya
Tungsten pula ialah satu cahaya yang akan menghasilkan
perubahan pada foto jika anda menggunakan filem Daylight.
Cahaya ini dihasilkan oleh cahaya lampu di bandar-bandar,
rumah, bangunan, stadium. Namun jika anda menggunakan flash
dalam cahaya itu, hasil foto akan berubah menjadi normal.
Merakam foto seperti di persembahan teater tidak boleh menggunakan
cahaya flash. Justeru, anda hendaklah menggunakan filem ASA
tinggi.
Dalam
penyelidikan saintifik, ada cahaya-cahaya lain yang diperlukan
untuk kerja-kerja merakam. Hasil-hasil penyelidikan saintifik
harus dirakamkan tanpa bantuan cahaya flash, kecuali cahaya
asli. Umpamanya untuk merakam sempel di cahaya Ultra Violet,
Cahaya Florosen. Seseorang karyawan foto mestilah mahir
menggunakan filem-filem seperti filem Segera (Instant filem – contoh
Polaroid Film).
Warna
cahaya juga memainkan peranan penting dalam menghasilkan foto.
Oleh itu menghasilkan foto dari kemerahan cahaya tungsten
juga tidak menjadi kesalahan. Contohnya menghasilkan karya
dengan menampakkan kemerahan cahaya yang wujud disekitaran
pentas teater. Foto-foto begini membeli impak bahawa suasana
pementasan ketika itu tegang.
Nayan
Ahmad dalam bukunya; n.a.1993-TFW warna yang terhasil
menerangkan keadaan, sifat suasana sewaktu rakaman dilakukan.
Hamzah Hurmin dalam bukunya: Fotogarafi – 1992 berkata, warna
merah boleh menyegarkan mata memandang!
Cahaya dapat menimbulkan mood pada gambar.
Dalam
siri ini anda akan diterangkan bagaimana berinteraksi dengan
cahaya agar karya yang dihasilkan akan bermutu.
Mengikut
pengalaman, menghasilkan foto landskap amat baik jika
dilakukan antara jam 10 pagi – 3 petang bergantung pada cuaca ,
jika mendung atau hujan ini tidak memungkinkan cahaya akan
bermutu. Waktu begini cahaya akan memberi keadaan kontras
Menghasilkan
potret adalah sesuatu bidang yang amat digemari oleh karyawan
foto. Jika suatu masa dulu saya perhatikan, ramai karyawan
foto berbangsa cina menggunakan studio, kini telah ramai
diantara mereka suka merakamkan foto diluar seperti di
taman-taman bunga. Namun mereka terkehadapan kerana membuka satu kedai
menyewa pakaian pengantin.
Tapi
menurut, B.Schmachtenberg (German) beliau lebih suka membawa
studio ke rumah pelanggannya. Kerana disamping memberi
keselesaan kepada pelanggan, beliau akan dilayan secara mesra.
Namun begitu beliau sendiri memiliki studio di halaman
rumahnya. Dan saya fikir karyawan foto di negara kita boleh
melakukannya. Cuma yang menjadi masalah jika kita hanya memiliki
rumah teres yang halamannya sempit!?
Sudut
cahaya penting ketika melakukan rakaman. Sudut cahaya
dibahagikan kepada enam. Cahaya depan, belakang, sudut kanan,
sudut kiri, bawah dan atas.
Bagi
rakaman foto untuk passport, cahaya perlu disimbah dari sudut
kanan dan kiri. Studio professional menggunakan cahaya studio
sama ada menggunakan reflektor atau payung. Ada juga jurufoto
amatur dengan berani menggunakan teknik Bounce flash. Hasilnya
baik cuma kadang kala ada kesan bayang pada dagu. Jika tidak
bernasib baik terdapat kesan bayang seperti janggut!
Tapi pada karya kreatif, karyawan foto boleh menggunakan teknik satu sudut cahaya dengan meletakkan reflektor agar sudut yang tidak mempunyai cahaya, tidak terlalu gelap.
Ada juga kerja fotografi yang memerlukan
cahaya dari sudut bawah. Teknik ini diperlukan agar kesan
bayang pada objek akan hilang. Kebanyakan kerja-kerja
fotografi saintifik memerlukan teknik ini.
Tapi pada karya kreatif, karyawan foto boleh menggunakan teknik satu sudut cahaya dengan meletakkan reflektor agar sudut yang tidak mempunyai cahaya, tidak terlalu gelap.
0 Responses to "CAHAYA"
Posting Komentar